Tuesday, August 11, 2009

SIAPA PENGKHIANAT BANGSA ?

Aduhai bangsaku...

Senarai perkara-perkara yang telah dikhianati dan siapa yang mencetuskan pengkhianatan itu. harap kita rakyat melayu boleh menilai sendiri.

Perkara yang berlaku, siapa pencetus , orang mana ?

1. Orang melayu kehilangan singapura - siapa pencetusnya ------- umno/kerajaan

2.tulisan jawi terhakis dari arus perdana. khazanah warisan bangsa, identiti melayu-islam- siapa pencetusnya - umno/kerajaan

3. bahasa melayu disangsikan oleh bangsa sendiri. malu nak guna bahasa sendiri takut orang kata tak maju. maka math. dan sains kena ajar guna bahasa omputih. siapa pencetusnya - siapa lagi..kalau bukan orang yang memerentah.Menghapuskan kekebalan Raja-raja melayu..siapa pencetusnya..umno/kerjaan jugak..

5.banyak lagi khazanah dan harta orang melayu dikhianati. tak tertulis patik... jadi yang selalu mengkhianati bangsanya sendiri itu datangnya dari golongan yang punyai kuasa.

kalau tak ada kuasa biar bagaimana sekalipun cuba merubah sesuatu, pasti tak jadi. kita bangsa yang telah kehilangan banyak sekali. banyak bebenor..siapa yang melakukan itu semua. tentulah orang yang ada kuasa, kalau tak ada kuasa berbuih mulut pun orang tak endah.

Jadi nak marah kepada seseorang yang duduk diluar lingkungan kuasa dan sekadar bercakap dijalanan adalah tak masuk akal.

Wahai kerajaan yang memerentah, kamulah yang sebenarnya menggadaikan maruah bangsa. menidakkan bahasa ibunda, sehingga kelihatan kesusasteraan bangsa melayu terpinggir dan lesu. Dari namanya Tanah Melayu kini hilang roh dan jasadnya, menjadilah Malay Sia. Kalau diterjemahkan jadilah Melayu Sial. Aduhai bangsaku.. takut kepada memanda menteri hingga sanggup membuang bahasa sendiri.

Mantan memanda menteri itu bukan darah setanah kita. ia kaum dari negeri jauh. bapanya bukan berdarah sealiran kita...tentulah ia tidak suka bahasa ibunda kerana bahasa ibundanya jauh berbeza.


No comments:

Post a Comment

menanti suatu saat..merelakan

menanti suatu saat..merelakan
menanti suatu saat..merelakan